Digital inclusion policies in a high Andean Quechua region of Peru

Main Article Content

Augusto César Mescua Figueroa http://orcid.org/0000-0002-6812-2499
Ricardo Ivan Vértiz-Osores http://orcid.org/0000-0003-1223-2784
Christian Paulina Mendoza Torres http://orcid.org/0000-0002-2998-714X
Keith Eduardo Peceros Mescua http://orcid.org/0000-0002-4754-9880

Resumen

Internet connectivity has become a fundamental right today. The study was aimed at evaluating digital inclusion policies in a Quechua-speaking region of Peru from a qualitative case study approach. Education specialists and regular basic education principals participated through semi-structured interviews. The lack of technological infrastructure for internet access and weak connectivity, which affects teachers’ digital literacy and students’ learning, were highlighted. It is concluded that internet access is not sufficient to meet the criteria for implementing digital inclusion policies. It is recommended to increase and strengthen the training of teachers in digital skills.

Article Details

Como citar
MESCUA FIGUEROA, Augusto César et al. Digital inclusion policies in a high Andean Quechua region of Peru. CIENCIA ergo-sum, [S.l.], v. 31, sep. 2024. ISSN 2395-8782. Disponible en: <https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/21076>. Fecha de acceso: 07 feb. 2025 doi: https://doi.org/10.30878/ces.v31n0a10.
Sección
Ciencias sociales

Citas

Acata Águila, I. J. (2011). Internet, un derecho humano de cuarta generación. Misión Jurídica, 4(4), 37-58. https://doi.org/10.25058/1794600X.34

Bianchi, T. (2023). Internet use in Latin America - Statistics & Facts. Statista. https://www.statista.com/topics/2432/internet-usage-in-latin-america/#topicOverview

CEPAL. (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Informe Especial 7. Naciones Unidas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45938-universalizar-acceso-tecnologias-digitales-enfrentar-efectos-covid-19

Crovi Druetta, D. M. (2010). Jóvenes, migraciones digitales y brecha tecnológica. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 52(209), 119-133. https://doi.org/10.22201/FCPYS.2448492XE.2010.209.25967

Flores-Cueto, J. J., Hernández, R., & Garay-Argandoña, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 504-527. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559007/html/

Fung, A. (2006). Varieties of Participation in Complex Governance. Public Administration Review, 66(1), 66-75. https://www.jstor.org/stable/4096571

Gómez Navarro, D. A., Alvarado López, R. A., Martínez Domínguez, M., & Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad Del Conocimiento, 6(16). https://doi.org/10.22201/ENESL.20078064E.2018.16.62611

Guerrero Martínez, R. (2020). Derechos humanos de cuarta generación y las tecnologías de la información y la comunicación. Derechos Fundamentales a Debate, 12(1), 137-149. https://vlex.com.mx/vid/derechos-humanos-cuarta-generacion-847497557

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Larrouqué, D. (2017). Institucionalizar las políticas de inclusión digital:los programas de Argentina, Perú y Uruguay en perspectiva comparada. Polis. Revista Latinoamericana, 48(1), 1-21. https://journals.openedition.org/polis/12641?lang=pt

Liu, D., Wang, D., & Mao, J. (2023). Study on policy synergy strategy of the central government and local governments in the process of coal de-capacity: Based on a two-stage evolutionary game method. Resources Policy, 80, 103132. https://doi.org/10.1016/J.RESOURPOL.2022.103132

Mansilla, W. (2023). Pronatel: espacios públicos de acceso digital – EPAD [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=g4TjsBGv2lA

Martínez, R., Palma, A., & Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social: reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45901-revolucion-tecnologica-inclusion-social-reflexiones-desafios-oportunidades-la

Melchor-Canevaro, J. M., Miranda-Jara, M., Vertiz-Osores, R. I., Cardenas-Solis, H. I., & Vertiz-Osores, J. J. (2022). Self-regulated learning in university students apply in methodological strategies. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 1638-1646. https://journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/1885

Melendez, C. E., Diaz, A. G., & Yuni, J. A. (2017). Políticas de inclusión digital en la formación docente. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(2), 75-91. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/75050

Melgarejo Bardales, J. (2022). Brecha digital en el Perú: ¿Cómo vamos y qué nos falta para acortarla? El Comercio. https://elcomercio.pe/tecnologia/tecnologia/brecha-digital-en-el-peru-como-vamos-y-que-nos-falta-para-acortarla-educacion-alfabetizacion-digital-pandemia-que-hacer-futuro-noticia/

Menacho-Vargas, I., Cavero-Ayvar, H. N., Alvino, M. D. O., & Flores-Mejía, G. S. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. Propósitos y Representaciones, 9(1). https://doi.org/10.20511/PYR2021.V9N1.1037

Méndez-Ilizarbe, G., Ruiz-Villavicencio, E., Melchor-Canevaro, J., Huaringa Inga, J., Chirihuana Torres, M., & Vértiz-Osores, R. (2021). Organizational Learning and Teacher Performance in Public Educational Institucions in a District of Lima. Revista Geintec. Gestão, Inovação e Tecnologias, 11(1), 5983-5994. https://scholar.google.com.pe/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=sRFle1UAAAAJ&citation_for_view=sRFle1UAAAAJ:u-x6o8ySG0sC

Mendoza-Montesdeoca, I., Rivera-Mateos, M., & Doumet-Chilán, N. Y. (2022). Políticas públicas ambientales y desarrollo turístico sostenible en las áreas protegidas de Ecuador. Revista de Estudios Andaluces, 43(43), 106-124. https://doi.org/10.12795/REA.2022.I43.06

Mescua Figueroa, A. C., Acuña Patricio, V. R., & Vertiz Osores, R. I. (2022). Educación ciudadana en el confinamiento sanitario por la COVID-19 en el Perú. Apuntes Universitarios, 12(3), 304-325. https://doi.org/10.17162/AU.V12I3.1133

Moral, A. M., Uclés, D. F., Jurado, E. B., & Viruel, M. J. M. (2020). Sostenibilidad, desarrollo endógeno y economía social. Revista Iberoamericana de Economía Solidaria e Innovación Socioecológica, 3, 2659-5311. https://doi.org/10.33776/RIESISE.V3I0.4980

Mori, C. K. (2011). Políticas públicas para inclusão digital no Brasil: aspectos institucionais e efetividade em iniciativas federais de disseminação de telecentros no período 2000-2010. SER Social. Brasilia, 13(29). https://repositorio.unb.br/handle/10482/10560

OSIPTEL (Organismo Supervisor de Iversión Privada en Telecomunicasiones). (2022). OSIPITEL: 8 millones de hogares peruanos tienen acceso a internet. https://www.osiptel.gob.pe/portal-del-usuario/noticias/osiptel-mas-de-8-millones-de-hogares-peruanos-tienen-acceso-a-internet/

Park, S., Freeman, J., & Middleton, C. (2019). Intersections between connectivity and digital inclusion in rural communities. Communication Research and Practice, 5(2), 139-155. https://doi.org/10.1080/22041451.2019.1601493

Riofrío Martínez-Villalba, J. C. (2014). La cuarta ola de derechos humanos: los derechos digitales. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 25(1), 15-45. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/6117

Roth Deubel, A.-N. (2016). La enseñanza del análisis de políticas públicas en los programas universitarios de Ciencia Política en Colombia. Estudios Políticos, 49, 260-283. https://doi.org/10.17533/UDEA.ESPO.N49A14

Rudner, S., & Thomson, M. (2012). Engineers and the Law - Defence Against Wrongful Dismissals. Canadian Consulting Engineer, 1(2), 18-20.

Sikapizye, A. (2021). Do the Anti-Money Laundering Laws in Zambia Work Well to Address Corruption in Public Procurement? International Anti-Corruption Academy. IACA.

Stefanchuk, M., Polyvoda, V., Kikalishvili, M., Bodunova, O., & Yermolenko-Kniazieva, L. (2021). Digitalización de los servicios públicos en la lucha contra los delitos de corrupción. Studies of Applied Economics, 39(7), 1-17. https://doi.org/10.25115/eea.v39i7.5012

Stiglitz, J. (2002). El malestar en la globalización (C. Rodríguez Braun, Ed.). Taurus.

Taghipour, A., Akkalatham, W., Eaknarajindawat, N., & Stefanakis, A. I. (2022). The impact of government policies and steel recycling companies’ performance on sustainable management in a circular economy. Resources Policy, 77, 102663. https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2022.102663

Vertiz-Osores, J. J., Cucho Flores, R. R., Vértiz-Osores, R. I., Vilchez Ochoa, G. L., & Angulo Romero, A. (2020). Virtual university education in the context of the health emergency due to COVID-19: Challenges in the evaluation processes. International Journal of Early Childhood Special Education, 12(1), 467-477. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I1.201027

Villar, A. G., & Villarreal, R. P. S. (2017). Políticas públicas y educación rural en la Sierra del Perú: identificando el problema (1 Parte) - la calidad del sistema educativo peruano en el área rural andina y su incidencia en los ecosistemas de montaña. Revista de Glaciares y Ecosistemas de Montaña, 2, 14-14. https://doi.org/10.36580/rgem.i2.65-77

Wagg, S., & Simeonova, B. (2022). A policy-level perspective to tackle rural digital inclusion. Information Technology and People, 35(7), 1884-1911. https://doi.org/10.1108/ITP-01-2020-0047

Wang, C., Yao, X., Sinha, P. N., Su, H., & Lee, Y. K. (2022). Why do government policy and environmental awareness matter in predicting NEVs purchase intention? Moderating role of education level. Cities, 131(4), 103904. https://doi.org/10.1016/J.CITIES.2022.103904

Ziegler, S., Arias Segura, J., Bosio, M., Camacho, K., & ETIT (2020). Conectividad rural en América Latina y el Caribe. Un puente al desarrollo sostenible en tiempos de pandemia. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura. https://repositorio.iica.int/handle/11324/12896