Aijuvi 1.0: A Didactic Model Proposal for Teaching Finance Using Video Games A Didactic Model Proposal for Teaching Finance Using Video Games
Main Article Content
Resumen
A well-crafted didactic model is crucial to optimize learning outcomes by seamlessly integrating content with innovative pedagogical strategies. This research aims to propose a cutting-edge didactic model that employs video games to teach personal finances in English. The Aijuvi 1.0 model, rooted in the theory of Design-Based Research, bolstered by Constructivism, was designed, and a tool was employed to gauge student motivation. The findings, in this case, reveal that video games can be used effectively to teach Personal Finance in English.
Article Details
Como citar
FLORES JAIME, Jesús Gilberto; VELÁZQUEZ SAGAHÓN, Francisco Javier; VÁZQUEZ GARCÍA, Juan Iván.
Aijuvi 1.0: A Didactic Model Proposal for Teaching Finance Using Video Games.
CIENCIA ergo-sum, [S.l.], v. 32, ene. 2025.
ISSN 2395-8782.
Disponible en: <https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/21303>. Fecha de acceso: 25 jun. 2025
doi: https://doi.org/10.30878/ces.v32n0a10.
Sección
Ciencias humanas y de la conducta

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Citas
Abreu, O., Gallegos, M. C., Jácome, J. G., & Martínez, R. J. (2017). La didáctica: epistemología y definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 81-92. https://doi.org/10.4067/s0718-50062017000300009
Aseriskis, D., Blazauskas, T., & Damasevicius, R. (2017). UAREI: A model for formal description and visual representation /software gamification. DYNA, 84(200), 326 http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0012-73532017000100326&script=sci_arttext
Barroso Osuna, J. M., Cabero Almenara, J., & Moreno-Fernández, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83. https://idus.us.es/handle/11441/49745
Cárdenas Huérfano, N. G. (2021). Incorporación de la realidad aumentada como herramienta en procesos de orientación vocacional: caso de estudio en los colegios distritales de la localidad de Suba, Bogotá. (Master’s Thesis). Institutional Repository EAN. https://repository.universidadean.edu.co/handle/10882/10518
Carnero, M. C. (2019). Selección de aplicación para gamificación en una asignatura de los grados en ingeniería eléctrica y electrónica industrial y automática. INNODOCT 2019. International Conference on Innovation, Documentation and Education. https://doi.org/10.4995/INN2019.2019.10252
Contreras Espinosa, R. S., & Eguia, J. L. (2017). Experiencias de gamificación en las aulas. INCOM-UAB. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf
Cornillie, F., Clarebout, G., & Desmet, P. (2012). The role of feedback in foreign language learning through digital role-playing games. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 34, 49-53. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.011
Cruz-Ramos, M. M., & Herrera-Diaz, L. E. (2022). Assessment of Students’ Oral Communicative Competence in English Through a Web Conferencing Platform. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 24(1), 143-156. https://doi.org/10.15446/profile.v24n1.91282
De Benito Crosetti, B., & Salinas Ibáñez, J. M. (2016). La investigación basada en diseño en tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631
Delgado Cobeña, E. I., Briones Ponce, M. E., Moreira Sánchez, J. L., Zambrano Dueñas, G. L. y Menéndez Solórzano, F. A. (2023). Metodología educativa basada en recursos didácticos digitales para desarrollar el aprendizaje significativo. MQRInvestigar, 7(1), 94-110. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.94-110
Easterday, M. W., Lewis, D. R., & Gerber, E. M. (2014). Design-based research process: problems, phases, and applications. 11th international conference of the learning sciences: learning and becoming in practice, ICLS. Colorado. https://www.researchgate.net/publication/288434629_Design-based_research_process_Problems_phases_and_applications
Ferreira Nunes, A. K., Silva Souza Ferrete, A. A., & Cavalcante Pimentel, F. S. (2019). Transformações do presente. Experiências com a tecnologia para a educação do futuro. Editora CRV. https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/33765-transformacoes-do-presente-brexperiencias-com-a-tecnologia-para-a-educacao-do-futuro
Flores, J. G., Moreno, H., & Velázquez, F. J. (2021). Design of a didactic intervention to learn personal finance using video games. CIEX Journ@l, 6(13), 9-17. https://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/127
Gibelli, T. (2014). La investigación basada en diseño para el estudio de una innovación en educación superior que promueve la autorregulación del aprendizaje utilizando TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. https://bit.ly/3Cgiqmo
Gómez-Díaz, R., & García-Rodríguez, A. (2018). Bibliotecas, juegos y gamificación: Una tendencia de presente con mucho futuro. Anuario ThinkEPI, 12, 125-135. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.13
Herrington, J., McKenney, S., Reeves, T. C., & Oliver, R. (2007). Design-Based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.), Proceedings of EdMedia 2007: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4089-4097). https://ro.uow.edu.au/edupapers/627/
Keller, J. M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance. The ARCS model approach. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1250-3
Koper, R. (1995). PROFIL: a method for the development of multimedia courseware. British Journal of Educational Technology, 26(2), 94-108. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.1995.tb00127.x
Landazábal Cuervo, D. P., & Pineda Ballesteros, E. (2010). Del instrumentalismo a las configuraciones didácticas: una nueva mirada hacia la disciplina. Revista de Investigaciones UNAD, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.22490/25391887.716
Larriba Naranjo, L. F. (2001). La investigación de los modelos didácticos y de las estrategias de enseñanza. Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/70712
Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J., & Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Technology, 46(1), 204-218. https://doi.org/10.1111/bjet.12138
Merriam-Webster. (2023). Lingua franca. Merriam-Webster Dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/lingua%20franca
Pintor Díaz, P. (2017). Gamificando con Kahoot en evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 112-117. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.709
Rinaudo, M. C., & Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 22. https://revistas.um.es/red/article/view/111631
Ruiz Ortega, F. J., Tamayo Alzate, O. E., & Márquez Bargalló, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201507129480
Thillainathan, N., Hoffmann, H., Hirdes, E. M., & Leimeister, J. M. (2013). Enabling Educators to Design Serious Games – A Serious Game Logic and Structure Modeling Language. In D. Hernández-Leo, T. Ley, R. Klamma, A. Harrer (Eds.), Scaling up Learning for Sustained Impact. EC-TEL 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 8095. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40814-4_92
Torres-Toukoumidis, A., Romero-Rodríguez, L. M., Pérez-Rodríguez, Ma. A., & Björk, S. (2017). Modelo teórico integrado de gamificación en ambientes E-Learning (E-MIGA). Revista Complutense de Educación, 29(1), 129-145. https://doi.org/10.5209/RCED.52117
Tromp, R. E., & Datzberger, S. (2019). Global education policies versus local realities. Insights from Uganda and Mexico. Compare. A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2019.1616163
Valentín Centeno, A., González-Tablas Sastre, M. del M., López Pérez, M. E., & Mateos García, P. M. (2016). Una experiencia de aprendizaje combinado en estadística para estudiantes de psicología usando la evaluación como herramienta de aprendizaje. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(1), 65-86. https://doi.org/10.14201/eks20161716585
Valverde-Berrocoso, J. (2016). La investigación en Tecnología Educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RiiTE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931
Aseriskis, D., Blazauskas, T., & Damasevicius, R. (2017). UAREI: A model for formal description and visual representation /software gamification. DYNA, 84(200), 326 http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0012-73532017000100326&script=sci_arttext
Barroso Osuna, J. M., Cabero Almenara, J., & Moreno-Fernández, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83. https://idus.us.es/handle/11441/49745
Cárdenas Huérfano, N. G. (2021). Incorporación de la realidad aumentada como herramienta en procesos de orientación vocacional: caso de estudio en los colegios distritales de la localidad de Suba, Bogotá. (Master’s Thesis). Institutional Repository EAN. https://repository.universidadean.edu.co/handle/10882/10518
Carnero, M. C. (2019). Selección de aplicación para gamificación en una asignatura de los grados en ingeniería eléctrica y electrónica industrial y automática. INNODOCT 2019. International Conference on Innovation, Documentation and Education. https://doi.org/10.4995/INN2019.2019.10252
Contreras Espinosa, R. S., & Eguia, J. L. (2017). Experiencias de gamificación en las aulas. INCOM-UAB. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf
Cornillie, F., Clarebout, G., & Desmet, P. (2012). The role of feedback in foreign language learning through digital role-playing games. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 34, 49-53. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.011
Cruz-Ramos, M. M., & Herrera-Diaz, L. E. (2022). Assessment of Students’ Oral Communicative Competence in English Through a Web Conferencing Platform. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 24(1), 143-156. https://doi.org/10.15446/profile.v24n1.91282
De Benito Crosetti, B., & Salinas Ibáñez, J. M. (2016). La investigación basada en diseño en tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631
Delgado Cobeña, E. I., Briones Ponce, M. E., Moreira Sánchez, J. L., Zambrano Dueñas, G. L. y Menéndez Solórzano, F. A. (2023). Metodología educativa basada en recursos didácticos digitales para desarrollar el aprendizaje significativo. MQRInvestigar, 7(1), 94-110. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.94-110
Easterday, M. W., Lewis, D. R., & Gerber, E. M. (2014). Design-based research process: problems, phases, and applications. 11th international conference of the learning sciences: learning and becoming in practice, ICLS. Colorado. https://www.researchgate.net/publication/288434629_Design-based_research_process_Problems_phases_and_applications
Ferreira Nunes, A. K., Silva Souza Ferrete, A. A., & Cavalcante Pimentel, F. S. (2019). Transformações do presente. Experiências com a tecnologia para a educação do futuro. Editora CRV. https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/33765-transformacoes-do-presente-brexperiencias-com-a-tecnologia-para-a-educacao-do-futuro
Flores, J. G., Moreno, H., & Velázquez, F. J. (2021). Design of a didactic intervention to learn personal finance using video games. CIEX Journ@l, 6(13), 9-17. https://journal.ciex.edu.mx/index.php/cJ/article/view/127
Gibelli, T. (2014). La investigación basada en diseño para el estudio de una innovación en educación superior que promueve la autorregulación del aprendizaje utilizando TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. https://bit.ly/3Cgiqmo
Gómez-Díaz, R., & García-Rodríguez, A. (2018). Bibliotecas, juegos y gamificación: Una tendencia de presente con mucho futuro. Anuario ThinkEPI, 12, 125-135. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.13
Herrington, J., McKenney, S., Reeves, T. C., & Oliver, R. (2007). Design-Based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.), Proceedings of EdMedia 2007: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4089-4097). https://ro.uow.edu.au/edupapers/627/
Keller, J. M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance. The ARCS model approach. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1250-3
Koper, R. (1995). PROFIL: a method for the development of multimedia courseware. British Journal of Educational Technology, 26(2), 94-108. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.1995.tb00127.x
Landazábal Cuervo, D. P., & Pineda Ballesteros, E. (2010). Del instrumentalismo a las configuraciones didácticas: una nueva mirada hacia la disciplina. Revista de Investigaciones UNAD, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.22490/25391887.716
Larriba Naranjo, L. F. (2001). La investigación de los modelos didácticos y de las estrategias de enseñanza. Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/70712
Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J., & Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Technology, 46(1), 204-218. https://doi.org/10.1111/bjet.12138
Merriam-Webster. (2023). Lingua franca. Merriam-Webster Dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/lingua%20franca
Pintor Díaz, P. (2017). Gamificando con Kahoot en evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 112-117. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.709
Rinaudo, M. C., & Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 22. https://revistas.um.es/red/article/view/111631
Ruiz Ortega, F. J., Tamayo Alzate, O. E., & Márquez Bargalló, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201507129480
Thillainathan, N., Hoffmann, H., Hirdes, E. M., & Leimeister, J. M. (2013). Enabling Educators to Design Serious Games – A Serious Game Logic and Structure Modeling Language. In D. Hernández-Leo, T. Ley, R. Klamma, A. Harrer (Eds.), Scaling up Learning for Sustained Impact. EC-TEL 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 8095. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40814-4_92
Torres-Toukoumidis, A., Romero-Rodríguez, L. M., Pérez-Rodríguez, Ma. A., & Björk, S. (2017). Modelo teórico integrado de gamificación en ambientes E-Learning (E-MIGA). Revista Complutense de Educación, 29(1), 129-145. https://doi.org/10.5209/RCED.52117
Tromp, R. E., & Datzberger, S. (2019). Global education policies versus local realities. Insights from Uganda and Mexico. Compare. A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2019.1616163
Valentín Centeno, A., González-Tablas Sastre, M. del M., López Pérez, M. E., & Mateos García, P. M. (2016). Una experiencia de aprendizaje combinado en estadística para estudiantes de psicología usando la evaluación como herramienta de aprendizaje. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(1), 65-86. https://doi.org/10.14201/eks20161716585
Valverde-Berrocoso, J. (2016). La investigación en Tecnología Educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RiiTE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931